Op sportscholen lopen dagelijks vele mensen binnen die graag willen starten met sporten. De ene persoon wil graag de nodige kilo’s afvallen, de andere meer spiermassa of conditie opbouwen. Wat veel mensen alleen niet weten is dat resultaten van jouw sportieve inspanningen niet alleen bepaald worden door een goede sportinstructeur die jou begeleidt bij het realiseren van je sportieve doelstellingen. Ook jouw lichaamstype speelt hierbij een belangrijke rol. Ontdek zelf welk lichaamstype jij hebt. Maximaliseer jouw resultaten met deze wetenschap door je sporten en voeding hierop af te stemmen.

1. Ben jij een mesomorf?

Het lichaamstype waar we het meest jaloers op zijn: Van nature bedeeld met een laag vetpercentage, een flinke hoeveelheid spiermassa en een overschot aan kracht. Dit type heeft over het algemeen een smalle middel, brede schouders, een brede borstkas en mooi gevormde spieren. Ze zijn in feite geboren om atleet te zijn. Vanwege hun genen kunnen ze enorm vlug spiermassa opbouwen en vetmassa verliezen. Zelfs als ze bijna geen moeite doen lijkt hun lichaam vet te verbranden zoals een gloeiende kachel op een koude winteravond hout verslindt.
Een mesomorf zijn kent dus vele voordelen. Alleen heeft dit lichaamstype ook met een probleem te kampen. Een mesomorf kan ongeveer alles eten zonder aan te komen. Nu denk je wellicht dat is toch geen probleem, maar juist een voordeel. Nee juist niet, want juist hierdoor worden vaak onjuiste beslissingen genomen over beweging en voeding. Wat nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid en sportresultaten. Vraag daarom als mesomorf zeker om sportadvies bij een sportinstructeur.

2. Ben jij een ectomorf?

Lange smalle mensen die hun hele leven niet geconfronteerd worden met overtollig lichaamsvet. Dit komt omdat ze een overijverig metabolisme bezitten. Zelfs als ze rusten verbranden ze nog enorm veel energie. Ook al doen ze bijna nooit cardiotraining, ze hebben toch geen last van overtollig lichaamsvet. Dit type is van nature mager met een lichte beenderstructuur. Ze klagen erover dat ze kunnen eten wat ze willen, maar geen grammetje aankomen. De ectomorf krijgt er niet snel vet bij, maar bouwt ook moeizaam spiermassa op. Dit type zal snel vermageren door cardiotraining. De ectomorf kan wel spiermassa opbouwen, maar het vraagt enorm veel inzet en doorzettingsvermogen. Goed sport- en voedingsadvies van een professionele sportinstructeur is bij deze lichaamsbouw dus zeker erg belangrijk om zichtbare resultaten te gaan realiseren.
Ondanks je snelle metabolisme, kan ook de ectomorf niet ongestraft junkfood naar binnen werken. Dit blijft voor ieder lichaamstype een aanslag doen op je gezondheid.

3. Of ben jij een endomorf?

Een endomorf heeft van nature een grotere vetmassa dan de andere twee lichaamstypes, bezit over het algemeen zwaardere beenderen en heeft ronde vormen. Meestal wordt er gesproken over een appel of een peervorm. Als je hard werkt maar je vetmassa vermindert bijna niet, dan ben je waarschijnlijk een endomorf. Deze types bezitten een traag metabolisme en slaan gemakkelijk vet op. De meeste endomorfen zijn overgevoelig voor koolhydraten, daarom werken voedingsschema´s met een lager koolhydraatverbruik meestal beter voor dit type mensen. Terwijl de andere twee lichaamstypes vrijwel alles kunnen eten zonder echt aan te komen, moet de endomorf enorm op zijn voeding letten. Zelfs één of twee ongezonde maaltijden per week kan al te veel zijn. Alleen een dieet is niet de oplossing voor de endomorf. De endomorf zal zijn metabolisme steeds weer een boost moeten geven door te gaan bewegen. Kies dus een goede sportschool met goede sportbegeleiding en een voedingsadviseur. Dit is voor dit lichaamstype dus erg belangrijk.

Ruud Scheres, Club Manager, Sportschool My HealthClub Weert