U ziet ze weleens voorbij komen, die ‘hunks’ met die prachtige wasbordjes, of vrouwen met een strakke, platte buik. En dan vraagt u zicht af: “Hoe krijg ik dat nu zelf voor elkaar?”
Deze site geeft u antwoord op deze vraag! Wij leggen uit hoe ook u zo’n strakke buik kunt creëren, en welke belangrijke verschillen in perceptie hierover bestaan.

Plaatselijk afvallen?

Dat bestaat niet!

Hoort u mensen weleens zeggen: “Ik moet even dat buikje wegwerken”? Vaak denkt men dit te doen door zoveel mogelijk buikspieroefeningen te doen. Zo werkt het (helaas) niet. Plaatselijk afvallen bestaat niet. Gezond afvallen betekent afvallen over uw gehele lichaam. Dus alleen die kilootjes teveel bij uw buik kwijtraken dat gaat niet. Daar moet u dus extra moeite voor doen.

Maar hoe zit het dan met het doen van vele buikspieroefeningen om een ‘six-pack’ te krijgen? Ook hier bestaan veel  misopvattingen over.

Vetpercentage is bepalend

op het moment dat u die strakke buik wilt hebben. Veel mensen doen sit-ups en crunches tot ze er (soms letterlijk) bij neer ploffen, maar toch hebben zij niet die strakke buik. En dat is frustrerend.

Zeker omdat u zult merken dat uw buikspieren wel veel sterker worden. Soms zelfs sterker dan die van die zwaar afgetrainde hunk. Maar hoe kan dit?

Het is heel simpel,

buikspieren worden pas zichtbaar op het moment dat het vetpercentage laag is. Voor mannen geldt een percentage tussen de 10 en 12 procent (waarbij met een hoger percentage buikspieren alsnog zichtbaar kunnen zijn).

Voor vrouwen ligt dit gemiddeld hoger, een exact gemiddelde noemen voor vrouwen is echter lastig. Dat komt omdat de verschillen per vrouw veel groter zijn dan bij mannen.

Het vetpercentage

is vaak op te meten bij het plaatselijke fitnesscentrum, maar kan ook opgemeten worden met een speciale weegschaal of bij (bijvoorbeeld) de huisarts. Bij een fitnesscentrum kunnen ze je direct tips geven om tot het ideale vetpercentage te komen.

Bij het creëren van die strakke buik

is vet verliezen dus cruciaal. Uiteraard is het uitvoeren van buikspieroefeningen van belang, maar zoals gezegd is het vetpercentage leidend.